czwartek, 6 grudnia 2012

O buzz marketingu i pozostałych rodzajach marketingu


Marketing to niezwykle obszerne pojęcie, które doczekało się wielu definicji naukowych. Różnią się one między sobą w zależności od kontekstu, w odniesieniu o jaki są formułowane. Generalnie, marketing łączy się z reklamą. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że pojęcie reklamy rozpatrywane w odniesieniu do marketingu powinno obejmować dwa punkty widzenia. Jeden z nich odnosi się do podmiotu, który pragnie dotrzeć ze swoją ofertą do jak najliczniejszego grona klientów. Drugi natomiast, związany jest odczuciami potencjalnej grupy odbiorców. Marketing traktowany jako proces powinien być serią działań prowadzonych w celu zaspokojenia oczekiwań klienta przy równoczesnym dostarczeniu namacalnych korzyści dla podmiotu reklamującego swoje produktu, usługi bądź organizowane wydarzenia. Współcześnie rozróżnia się wyjątkowo wiele różnorodnych rodzajów marketingu. Ludzie ze świata marketingu bezustannie prześcigają się w przygotowywaniu wszelakich koncepcji. Do głosu dochodzą coraz bardziej odważne próby realizacji założonych działań marketingowych. Niektóre z nich przybierają postać pojedynczych zdarzeń, inne przeobrażają się w złożone kampanie marketingowe. Specyficzną odmianą marketingu jest tzw. internetowy marketing szeptany. Narodził się on w wyniku rosnącej roli Internetu w wynajdywaniu informacji o produktach i usługach. Marketing szeptany określany też buzz marketingiem ma na celu budowanie wizerunku danej marki lub osoby poprzez docieranie do odbiorcy z rzekomo spontanicznie sformułowanym przekazem. Początkowo ta forma promowania bazowała na przekazie ustnym. Wynajęte osoby rozpoczynały z potencjalnym klientem rozmowę, która w rzeczywistości była swoistą kryptoreklamą. Dzisiaj działania prowadzone w ramach marketingu szeptanego przeniosły się do rzeczywistości wirtualnej. Znakomitą platformą wymiany opinii stały się dla marketingowców rozmaite fora internetowe, na których ludzie poszukują konkretnych informacji. W kontekście etyki buzz marketing wzbudza wiele zastrzeżeń, ale wbrew pozorom opiera się na tych samych przesłankach, co pozostałe formy marketingu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz